• Home
  • Blog
  • Hoe schrijf ik een recensie? Pt.1
Blog

Hoe schrijf ik een recensie? Pt.1

Een recensie schrijven van een boek, een film, een cd of wat dan ook, is op zich eigenlijk een relatief eenvoudig gebeuren. Maar een aantrekkelijke recensie schrijven is al heel wat moeilijker. Er zijn echter enkele zaken die je als blogger kan in acht nemen bij het opmaken van je recensie. Of je nu beginnend blogger of ervaren recensent bent, de basis blijft steeds hetzelfde. Wat een recensie echter uniek maakt, dat ben JIJ! Jij als blogger, jij als mens, jij als persoon die het boek heeft gelezen en vanuit je eigen perspectief je bevindingen met de online wereld kan delen.

Moet een recensie altijd positief zijn?

Het korte antwoord op deze vraag is : NEE! Helemaal niet. Al moeten we daar meteen wat gaan nuanceren. Je mening als blogger doet er wel degelijk toe en kan een lezer overtuigen om wel of niet een boek ter hand te nemen in de bibliotheek of in de boekenwinkel. Maar je moet bovenal je mening gaan argumenteren. Of je bevindingen nu positief of negatief zijn, de sterkte van je recensie hangt samen met de broodnodige uitleg waarom je tot die conclusie gekomen bent. Een lezer van je blog (of in het beste geval de schrijver van het boek), heeft veel meer aan een onderbouwde negatieve recensie, dan aan een overdreven lofzang waar enige bewijsvoering ontbreekt.

Vermijd overdreven lange samenvattingen.

Elke recensie moet ook een korte samenvatting van het boek brengen. Probeer dit steeds vanuit je eigen leeservaring op te bouwen, zonder zomaar hersenloos terug te grijpen naar de achterflap van het boek. Je lezers en volgers verwachten wat meer informatie over de inhoud van het boek, dan hetgeen ze kunnen lezen op pakweg eci of bol. Let daarbij wel op dat je geen paginalang verslag gaat neerpennen. Daarin schuilen namelijk twee gevaren : de kans op spoilers wordt steeds groter naarmate je meer informatie gaat delen en de interesse van je lezers voor zelfs het meest originele en spannende boek kan om zeep worden geholpen door een te lange of inhoudsloze samenvatting van de eigenlijke opzet. Een goede samenvatting weet de lezer te prikkelen, te enthousiasmeren en vooral benieuwd te maken naar de rest van het verhaal. Zorg er dus (in de mate van het mogelijke) steeds voor dat het besproken boek ook nog wat mysterie inhoudt voor de potentiële lezer.

Maak je recensie  niet te traditioneel.

Een vaste structuur voor een goede recensie bestaat  niet. Je kan niet zomaar enkele droge feiten gaan oplijsten in een overzicht en dan maar hopen dat een dergelijke bespreking de lezers weet te bekoren. De leukste recensies, zijn deze waarbij de schrijver out-of-the-box gaat denken en vanuit een eigen ervaring, idee of vergelijking gaat werken. Zoals ik eerder al zei, ben JIJ het die een recensie uniek gaat maken. Wees dus creatief in je aanpak van je beoordeling. In welke gemoedstoestand was je toen je het boek las? Wat wist je te raken? Waaraan heb je je geërgerd en waarom? Aan welke film deed het verhaal je denken? Zijn er bekende boeken die je kan vergelijken met de besproken release?

Benadruk het thema van het boek.

Zorg ervoor dat het ook in je recensie duidelijk naar voor komt tot welk genre het boek behoort, zonder dit expliciet letterlijk te blijven herhalen. Wanneer je een horrorverhaal bespreekt, kan je dat duiden door enkele krachttermen als “griezelig”, “angstaanjagend” of “grijpt naar de keel” tussen je teksten te verweven. Als je daarentegen een romantisch verhaal onder de loupe neemt, kan je eerder de nadruk leggen op de emoties die in het boek worden beschreven of de manier waarop de sociale interacties tussen personages werden aangebracht. Laat je echter ook hier weer niet beperken en wees zo origineel mogelijk in je verwoording. Vergelijkingen en woordspelingen zijn altijd leuk om even wat afwisseling te brengen.

Wees niet bang om je recensie te delen.

Een recensie schrijf je uiteraard niet voor jezelf, maar voor je volgers en bezoekers of misschien zelfs voor de auteur van het boek. Zonder publiek heeft een dergelijke bespreking natuurlijk weinig zin. Wees je ervan bewust dat je niet de enige blogger bent die probeert voet aan de grond te krijgen op het wereldwijde web. Er zijn tal van zelfverklaarde webgoeroes die menen dat hun recensies de enige juiste zijn. Laat hen je echter niet van de wijs brengen : Ook jouw mening doet er toe! Zorg ervoor dat je mening gelezen wordt en leer uit de commentaren die je krijgt op je recensies ook al zijn die niet altijd positief. Deel een link naar je recensie op facebook of maak een eigen pagina aan zodat je ook daar een publiek kan opbouwen, maak gebruik van gekende groepen om je bevindingen te delen en vraag gerust naar een reactie van je lezers.

In een volgende blogpost, zullen we enkele aspecten aanhalen die je in je bespreking kan gebruiken.